En liten investering räcker långt!


Precis så här ska det vara, ett externt tangentbord. Sweet!

Så det är kanske inte det snyggaste tangentbordet i världen men det är bekvämt och jag är glad att jag har det. Det under lättar mitt (dator)arbete så oändligt mycket och jag slipper sitta och ha ont i axlarna efter ett par timmars skrivarbete.

Plus att jag kan flytta skärmen längre bak och kan skona mina ögon lite också. Inte för att jag skulle tycka att det var en kris om jag behövde använda glasögon men kan man undvika ett problem så bör man göra det. Dessutom är jag ganska stolt över mitt mörkerseende, som är väldigt bra. Mamma skulle säga att det är alla morötter jag äter, jag är inte helt övertygad men jag gillar att knapra på morötter, det är sant (låter som jag är värsta kanin eller nåt ^^;)

Men jag tycker faktiskt att man ska tänka hur man sitter när man befinner sig framför en dator, det är alltför få som tänker på trots att allt fler människor ägnar mer tid framför datorn både på jobbet och hemma. Nu för tiden kan man inte gå i skolan utan att det förväntas att man ska göra sina arbeten framför en dator och som student sitter jag lika ofta vid min dator som jag sitter med mina böcker.

Så här kommer ett par små tips:

1.                  Försök att sitta på armlängdsavstånd från skärmen (särskilt om du har en stationär dator.) Sitter du för nära kan du på sikt få problem med ögonen och nacken/axlarna och riskerar huvudvärk.

2.                  Om du har breda axlar (som jag har) och du har en bärbardator, investera i ett externt tangentbord. Det finns billiga att köpa om man inte är för kräsen.

3.                  Sitt på en skön stol som ger bra stöd, ju längre du sitter ju viktigare. Och var inte rädd för att lämna stolen för korta turer bort från datorn, för att t.ex. hämta något.

4.                  Lär dig liter grundläggande stretch/stäck -övningar. Det är viktigt att se till så att nack- och axelmusklerna inte blir stela. Det är ofta enkla rörelser och man slipper ha ont.

Så ta hand om er nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0