Lunchtips!

Ute snöar det och här inne har jag just ätit en mumsig lunch. Idag blev det soppa på röda linser. Mums! Och något varmt i magen är precis vad man behöver när det är kallt ute.

Receptet på min linssoppa kommer här:
1 gul lök, hackad
2 klyftor vitlök, fint hackade
2 morötter, grovt rivna
ca 3 msk röda linser (jag burkar hoppa över det där med att blöttlägga och greja, jag är lat)
50 - 75 g tärnad bacon (det kan man hoppa över om man vill ha helt vegetariskt, det blir lika gott ändå men då är det bra att tillsätta salt i soppan)
3 - 5 dl buljong, spelar ingen roll om det är grönsaks eller annan buljong (ju mer buljong desto simmigare soppa, jag brukar ta ganska lite och glöm inte att det koka bort en del)
timjan och chilipeppar efter smak (jag brukar krydda friskt)

Ta en kastrull eller gryta och fräs lök och vitlök i en gnutta matfett. Blanda i morötter och bacon. Häll på buljong och ha i linserna. Krydda och låt det puttra i en halvtimme på låg värme. Sen är det klart att njuta!

Den här påminner mycket om klassisk ärtsoppa, den ser framför allt ut som en röd/orange ärtsoppa. Men den är ett bra alternativ om man inte gillar ärtsoppa eller bara vill testa något annat. Det är enkelt och gott.

Nu ska jag bylta på mig och ta en promenad i snöfallet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0