Luccegasque! Så gick det...

Igår var det Luccegasque. Det var väldigt trevligt och kul.
Jag hade varit hos frissan och färgat och klippt håret, gick där i från med ett underbart kort mörkrött burr av lockar. Jag kännde mig som mer som mig själv än på länge. Sen satte jag en svart fjärilsformat spänne i håret, tog på mig min vita klänning och den svarta korta kavajen över. Så var man kläd för gasque, med lite bling och lite smink och ett exta par skor.
Vi åt julbord så det blev fyra omgångar: kallskuret fisk (sill, lax, rökt fisk, ål mm.), kallskuret kött (rostbiff, pate, leverpastej, julskinka mm.), varma rätter (fläskkorv, köttbullar, prinskorv, jansson och lutfisk mm.) och efterrättsbord (kola, knäck och annat julgodis.) Och sen självklart kaffe med avec.
Till maten drak vi julöl - och det var självklart jättegod öl! Vad är annars grejen med att vara stans bästa ölpub om inte man lever upp till det också på middagarna? - och nationens egen kryddadesnaps, de hade ett otal roliga sorter bl.a.  med psylalis (eller hur det nu stavas, kan varken stava till det eller uttala det men den där oranga lilla saken i alla fall.) Albin tog en sån snaps och sen fick jag smaka av honom och han smakade av min, psylalissnapsen var väldigt fruktig och väldigt krämig, tror nästan den skulle gjort sig bättre till godiset än kallskuret. Jag testade en snaps med ingefära och en massa andra julkryddor, den var det reält med drag i.
All denna mat och dryck - och självklart hela procceduren som till kommer när det är luccegasque med avtack, tacktal och installation av ämbetensmän (och dito kvinnor) och alla skålar - gjorde att sittningen tog sin lilla tid. Vi var färdiga vid 12 elle strax därefter. Den avgående 1:e kurator lovade i början av sittningen att han eftermidnatt ute på gården skulle bränna den julbock nationen fått av ÖG's nation vid tidigare års luccegasque. (Om han gjorde det vet jag inte... när jag väl kom upp från bordet var jag lite för trött för att orka ha koll på det.)
Det var som sagt en trevlig kväll, trots att jag hade ett lite missöde med min vita klänning, en kopp glögg och en arbåge som fick sig en knock. Men som tur var så var det nog ingen som brydde sig eller ens såg det, det var inte direkt ljust inne i salen. Men varmt och kvavt var det. Tyvärr var jag så trött när sittningen var färdig att jag knappt orkade dansa något och drog mig hemmåt strax efter ett.
Jag ser framemot närsta gasque och då ska jag inte ha en vit klänning i alla fall, det är ett som är säkert.

Tyvärr har jag inga bilder att visa efter som jag inte hade plats för min kamera i väskan, men det ska jag väga upp för nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0